Поняття “прогорів глушник” або “січе прокладка” досвідченим автомобілістам добре знайомі. А ось для новачків такі терміни – китайська грамота. Обидва висловлювання описують, хай і не зовсім правильно технічно, поширені несправності автомобільної випускної (вихлопної) системи. Що це таке, які елементи входять до її складу, які можливі за несправності вихлопу?
Пристрій та принцип роботи випускної системи
У процесі згоряння робочої суміші у циліндрах двигуна утворюються гарячі гази, що знаходяться під високим тиском. Їх необхідно відводити з моторного відсіку та знижувати рівень шуму, який вони видають. Цим і займається випускна система машини.
Виходячи з каналів у головці блоку циліндрів гази потрапляють у колектор, який збирає їх у єдиний потік. Далі знаходиться приймальна труба. У сучасних авто на цьому місці зазвичай розташований каталітичний нейтралізатор (каталізатор), що знижує токсичність відпрацьованих газів. Перед і після цього пристрою встановлені два лямбда-зонди. Їхнє завдання визначати рівень кисню у вихлопі та передавати ці дані електронному блоку управління двигуном. У дизелях може встановлюватися ще й фільтр сажі. Строго кажучи, ці пристрої є частиною іншої системи автомобіля – зниження токсичності.
Після приймальної труби розташований сильфон або, в народі, «гофра» – гнучкий металевий патрубок, який компенсує рух двигуна при роботі. За ним іде резонатор – металева «бочка», де гази охолоджуються та відбувається первинне зниження звуку. Далі встановлений глушник, причому може бути не один. Тут остаточно пригнічується шум вихлопу. Завершує конструкцію вихлопна труба, яка виводить очищені, охолоджені та тихі гази в атмосферу.
Усі елементи системи з'єднані між собою трубами. Весь випуск може складатися з різної кількості частин, з'єднаних між собою – залежить від конструкції конкретної моделі автомобіля. Елементи системи виготовлені зі сталі, яка протистоїть високим температурам та корозії. Виняток – випускний колектор, він найчастіше виконаний з чавуну.
Можливі несправності
Основні вороги вихлопної системи – температура, корозія та вібрація. повідомляє різкий, гучний звук газів, що вириваються «на волю». ладу сильфон, який приймає ще й вібраційні навантаження.
Чавунному колектору прогорання не загрожує, зате може статися прогар його прокладок ущільнювачів. Гази, що відпрацювали, під тиском прориваються через нещільність з характерним звуком – «прокладка січе». Висока температура може наробити біди в підкапотному просторі: пошкодити пластикові деталі, оплавити ізоляцію проводів.
Декілька слів про нейтралізатор. Найбільший вплив на його працездатність надає якість бензину та склад робочої суміші. Заправка неякісним паливом, перезбагачення суміші, як і попадання значної кількості олії в циліндри, швидко виведуть з ладу дуже дорогу і абсолютно не ремонтопридатну робити.
Ще одна можлива неприємність – руйнування деталей, які кріплять систему до кузова чи рами.
Діагностика та ремонт
Діагностика працездатності каталізатора – тема окремої розмови. Проблеми ж із вихлопною системою найпростіше визначаються на слух – якщо звук вихлопу став гучнішим, необхідно вирушати у сервісний центр. Але заздалегідь варто заглянути під машину, щоб переконатися, що деталі пошкодженого випуску не волочитися асфальтом.
На жаль, ремонт системи чи її елементів найчастіше неможливий. Несправні деталі підлягають заміні. Є спеціалізовані майстерні, які обіцяють відремонтувати дірку, глушник або резонатор, але і їм надати таку послугу вдається не завжди. Багато залежить від того, де сталося пошкодження і в якому стані деталі, що вціліли.
Самостійна заміна елементів випуску можлива за умов для роботи під машиною, слюсарних навичок та якісного інструменту. Справа ця непроста та брудна. Закріплене кріплення часом не піддається ніяким ключам і розчинникам і його доводиться зрізати. Тому закликаємо тверезо оцінити свої можливості, гарненько подумати і звернутися до фахівців.