За вікном у розпалі спекотне літо. Це важкий час для будь-якого автомобільного двигуна – йому теж жарко, як і мешканцям салону. Якщо людям боротися зі спекою допомагає кондиціонер, то двигун від перегріву захищає система охолодження.
Види систем охолодження
Перш ніж розповісти про пристрій системи, проведемо невеликий технічний екскурс і розповімо, якими вони бувають.
- Повітряне – Як відомо з назви, двигун охолоджується повітрям. Для збільшення площі теплообміну зовнішня поверхня циліндрів виконується оребреною. Через ці самі ребра проходить потік повітря, що набігає, при русі транспортного засобу або повітря жене спеціальний вентилятор. Для організації оптимального потоку повітря використовуються повітрозабірники, кожуха, дефлектори. Система проста, але досить примхлива і не дуже ефективна. Якщо машина стоїть у пробці, на вулиці спекотно, та ще й циліндри забруднені сумішшю олії та дорожнього пилу – то температура напевно поповзе нагору і мотор перегріється. За старих часів власники Запорожців чимало страждали з техобслуговуванням «повітряного» мотора. Навіть неправильно виставлений момент запалювання призводив до надмірного нагрівання двигуна. Сьогодні повітряне охолодження застосовується хіба що на мотоциклетних легких моторах.
- Олійне охолодження на автомобільних двигунах у чистому вигляді майже не використовується, але допомагає іншим системам – повітряній чи рідинній. У процесі роботи моторне масло контактує з гарячими деталями та нагрівається. Це тепло воно віддає в атмосферу через спеціальний масляно-повітряний радіатор. Такий був і на малохольних Запорожцях, і на потужних спортивних Порші. Є масляні радіатори та на багатьох сучасних авто.
- Випарна система ефективна, але відрізняється складним пристроєм і знайти її на серійному автомобілі навряд чи вдасться. Тут рідина закипає та випаровується з поверхні гарячих деталей, охолоджуючи їх. Отримана пара конденсується у спеціальних пристроях. Випарні системи були досить поширені в авіації перед Другою світовою війною.
- Рідинне охолодження набуло найширшого поширення на сучасних автомобілях. Тут тепло від двигуна відбирає спеціальна висококипляча рідина – антифриз (раніше застосовувалася звичайна вода), яка потім охолоджується в радіаторі. Зараз застосовуються закриті, герметичні системи, що працюють під підвищеним тиском, що дозволяє нагрівати рідину, що охолоджує, до температури вище 100 градусів Цельсія.
Як працює система охолодження автомобільного двигуна
У блоці і голівці блоку циліндрів відлиті спеціальні порожнини – сорочка охолодження. Проходячи через сорочку антифриз забирає тепло від нагрітого двигуна. радіатора. Добру циркуляцію антифризу в системі забезпечує Насос, що називається в народі помпою. Потрібно відзначити і ще один важливий елемент системи – термостат.
Основні несправності
Будь-який автомобіль оснащений покажчиком температури рідини, що охолоджує. Саме цей прилад і попередить про можливу несправність. Варіантів тут два: або двигун довго гріється і втрачає температуру при русі з високою швидкістю, або температура впевнено повзе вгору, наближаючись до небезпечної червоної мітки на датчику. І те, й інше – погано, але перегрів все ж таки гірший. Давайте розбиратися, у чому може бути проблема.
- До недогріву найчастіше наводить заклинив у відкритому положенні термостат – охолодження постійно працює «на всю котушку», незалежно від зовнішніх умов та режиму роботи мотора. Ще один винуватець – вентилятор, що постійно працює. Датчиків температури. Ці датчики теж можуть вийти з ладу, хоча трапляється таке не часто. Смертельне, але неприємне. Мотору, розрахованому на високу робочу температуру, холодно, він гірше тягне, викидає більше шкідливих речовин в атмосферу, на деталях інтенсивніше з'являються шкідливі відкладення.
- Перегрів – Куди більш небезпечне явище. Так недовго і на ремонт чи заміну двигуна потрапити. Якщо помітили, що температура антифризу піднялася значно вище за норму – негайно їдемо на сервіс, причому бажано, верхи на евакуаторі. Причина такого шкідливого явища може бути в закритому термостаті або вентиляторі, що не працює. Втрата герметичності системи охолодження – це не тільки текти рідини, а й її передчасне закипання через падіння тиску. Винуватцем перегріву може бути і насос, який ганяє рідину не з належною ефективністю.
- Окрема тема – стан основного радіатора. Якщо він забитий брудом, пилом, залишками комах, теплообмін у ньому не відбуватиметься належним чином. Радіатор може бути забруднений і зсередини. Таке часто трапляється при несвоєчасній заміні антифризу або змішуванні різних типів рідини, що охолоджує. Тому міняти антифриз потрібно точно в термін, вказаний у сервісній книжці. Після екстреного доливання в бачок або радіатор чогось незрозуміло, рідину теж потрібно поміняти на рекомендовану, попередньо промивши систему.
Що робити, куди звертатись?
Система охолодження влаштована начебто не дуже складно, але продіагностувати її, правильно визначити несправність і якісно її усунути зможе не кожен автомобіліст. А робити це потрібно терміново! Значить, їдемо до фахівців. Місцеві фахівці з набагато складнішими поломками справляються. Систему охолодження точно упорядкують.