Почнемо статтю з відповіді на запитання, винесене у заголовок: коли вони вийдуть з ладу. Як це визначити? Як продовжити ресурс деталей? Наскільки складно їх поміняти та скільки коштує заміна? Навіщо взагалі потрібні стійки стабілізатора та сам стабілізатор поперечної стійкості? Нині все дізнаєтесь.
Функція стійок стабілізатора
Почнемо з самого стабілізатора та принципу його роботи. Це пружний сталевий пруток (торсіон), вигнутий у вигляді букви «П». Середня частина через гумові втулки кріпиться до рами, кузова або підрамника, а загнуті кінці жорстко пов’язані з елементами підвіски. У повороті автомобіль прагне нахилитися – зовнішні пружини та амортизатори стискаються, колесо йде нагору. Стабілізатор тягне вгору та внутрішнє колесо, знижуючи крен. Якби пруток був жорстким – незалежна підвіска перетворилася б на залежну. Але, як ми вже казали – це торсіон, який працює на кручення. Тому зв’язок коліс у незалежній підвісці пружна, стабілізатор лише обмежує їхнє взаємне переміщення. Ця деталь сьогодні встановлюється практично на всіх авто у передній підвісці, і часто – у задній. Без стабілізатора машина нестійка на дорозі: крениться, розгойдується, може з’явитися нишпорення. При створенні машини конструктори та випробувачі ретельно підбирають діаметр та жорсткість цього важливого елемента.
Стійки – це деталі, які пов’язують кінці стабілізатора з деталями підвіски. Вони являють собою два сферичні або гумометалеві шарніри або просто гумові подушки, пов’язані штангою, довжина якої залежить від конструкції машини. Нерідко зустрічаються комбіновані варіанти – з одного кінця ШС, з другого – гума.
Ознаки несправності стійок стабілізатора
Яка поломка може статися з найпростішою, на перший погляд, деталлю? Давайте розумітися. Шарніри стійки за конструкцією аналогічні кульовим опорам або кермовим наконечникам: сталева сфера обертається в пластиковому вкладиші, зовні шарнір закритий гумовим чохлом, всередину закладено мастило. Будь-яке пошкодження чохла призводить до того, що мастило вимивається і шарнір потрапляє абразив, що викликає прискорений знос і поява люфта. Люфт з’явиться і при зношуванні гумового шарніра, якщо застосовується саме такий. Визначити несправну стійку можна на слух. При проїзді перешкоди попереду доноситься характерний стукіт, який, щоправда, можна переплутати зі стуком кульової або шарніру кермового управління. Щоб уточнити діагноз, доведеться лізти під машину, щоб добре посмикати за стійку стабілізатора. Справа ця брудна, але надійна – гарний люфт шарніра відразу буде помітний.
У звичайних умовах стійки можуть пройти і сто тисяч тисяч кілометрів. Їхній ресурс різко скорочує надто активна їзда поганими дорогами. Та й за чохлами на шарнірах варто доглядати – якщо порвано, можна міняти деталь, не чекаючи появи стуків.
Чим загрожує несправність стійок і що робити
Спочатку практично нічим, крім настирливого стуку. Але зношування розвивається швидко і стійку може просто обірвати. Ось тут поведінка машини може стати вкрай неприємною і непередбачуваною. Тому необхідно зробити ремонт якнайшвидше. Прайс на нові деталі, як правило, не лякає, сходження і розвал регулювати не потрібно, сама робота не надто складна, але брудна і вимагає інструменту та деяких навичок.